For å endre en vane, må du først endre identiteten din.
Å endre en vane er så mye mer enn å bytte ut en dårlig vane med en god en…
Grunnen til at vi tar de valgene vi tar, er mye dypere enn man skulle tro. Alle valg vi tar er et speil på hvem vi er, hvem vi vil være og hvem andre tror at vi er.
«Jeg bestemmer meg senere… Kanskje i morgen. Kanskje neste uke». Å utsette bestemmelsen av et valg, er å ikke akseptere muligheten som lå foran deg.
Jo lengre du tillater deg selv å utsette et valg, jo mer viser du overfor deg selv og andre at den tingen ikke betyr like mye for deg. Hvis noe var veldig viktig for deg, hadde du ikke nølt med å ta et valg.
Det er lett å tro at det å endre en vane...
Alle i teamet ditt har noe unikt å komme med. Alle har en unik historie å bli kjent med. Alle har sine unike problemer. Alle har sine unike drømmer. Føler de seg trygge nok til å komme til deg med viktige ting som bør luftes, har du gjort en god jobb.
Er du en god lytter, merker du nok at samtalene du har med de rundt deg er interessante og sjelden kjedelige. En dårlig lytter får ikke med seg de viktige detaljene – de detaljene som skaper magien i historien. Bare en god lytter får høre de virkelig gode historiene. En god lytter er den personen folk stoler på med sine...
Kjenner du hvert teammedlem sin personlighet, visjon, styrker og utfordringer, er det mye lettere å plassere de der de både trives og jobber best! Hvis hver og en føler at du har et litt mer personlig forhold til dem, vil det bli lettere for dem å få tillit til deg. De må føle seg sett for den de er som individ– ikke bare for den de er i gruppen.
For å bli kjent med teamet, er det viktig å bli kjent med ALLE som gjør det til et team, og ikke minst rollen hver enkelt har innad i teamet. For å forstå hvordan du skal påvirke teamet positivt, må du først forstå dynamikken i teamet; hvordan den oppsto og hvem/hva som gjør at den forblir slik.
Vær mer oppmerksom på gruppen i ulike settinger. Se deg rundt, føl, lytt og ta inn all informasjon du klarer. Gjør dette når teamet ditt ikke...
MGT-modellen er en av de modellene jeg har brukt mye som coach av ulike team, og denne modellen vil jeg dele med deg i dag, slik at du kan dele den videre med ditt team.
Analyse ved hjelp av denne modellen er en metode som gir mange fordeler til deg som leder. Du vil få rask oversikt over hvor forbedringspotensialet til hvert teammedlem ligger. Dette igjen, gir deg et inntrykk av hvor hele teamets samlede potensiale ligger.
Modellen kan brukes like mye for deg som leder, som den kan brukes til dine medarbeidere. Jeg vil sterkt anbefale at du tester den på deg selv først.
Som leder er en stor del av jobben din å lære hvert teammedlem å lede seg selv. De skal ikke være «hodeløse høns» som er avhengige av å få oppgaver og...
Forstår vi hva som ligger i bokstavene "HMS", luker vi automatisk bort misforståelser, unødvendig stress og situasjoner som er risikofylte – både fysisk og psykisk.
La oss se på overskriften til dette innlegget:
Jeg vil være så "høy og mørk", at jeg vil si at på enhver arbeidsplass trenger alle opplæring i HMS – uavhengig av om det hadde vært et lovkrav eller ei. Og det står jeg bak til min siste time (om jeg skal være skikkelig dramatisk).
Med bakgrunn i at jeg brenner så ufattelig sterkt for viktigheten med HMS-forståelse i alle ledd på enhver arbeidsplass, ble "Kurs i HMS for alle ansatte" laget i samarbeid med Videocation for en kort tid tilbake.
Kurset passer både for nyansatte – og de som har jobbet på arbeidsplassen i "evigheter". Det passer like godt for alle nivå i virksomheten – og akkurat det...
Mange ledere opplever at HMS-arbeidet er lite håndgripelig, og har utfordring med å vite hvor de skal begynne. Så hvorfor ikke bare starte med Forskrift om systematisk helse-, miljø-, og sikkerhetsarbeid (Internkontrollforskriften) § 5?
Nokså tidlig i arbeidet i bedriftshelsetjeneste, fant jeg ut at Internkontrollforskriften § 5 er en fin huskeliste. Først brukte jeg den bare for meg selv, for at jeg skulle huske på hva jeg måtte snakke med kundene om. Etter hvert forsto jeg at jeg mye heller kunne presentere den som huskeliste også for kundene!
Når jeg snakker med kunder om lovverk, pleier jeg å fokusere på bakgrunnen for at det finnes:
Noe som virkelig har endret måten jeg ser på meg selv og verden rundt meg, er lærdommen om «nyinnramming» eller «reframing», som vi sier på NLP-språket.
Reframing er en metode innen NLP coaching som tar i bruk det vi vet om måten mennesker tolker hendelser på.
Som leder er det viktig å kunne sette seg inn i ulike tolkninger av en hendelse, men også ha kunnskap om hvordan du kan endre betydningen av en hendelse.
Hver enkelt av oss opplever verden på vår helt egen og veldig unike måte. Vi opplever altså verden ut fra vår egen tolking.
Noe som betyr veldig mye for meg, har kanskje ingen betydning for deg. Eller en hendelse som virket skummel og ubehagelig for deg, virket helt normal for meg. Nettopp fordi vi er to ulike mennesker med ulik bakgrunn – noe som skaper to ulike verdener og dermed to ulike måter å tolke en hendelse på.
...
På alle arbeidsplasser utfører de ansatte arbeidsoppgaver som krever en eller annen form for internopplæring. Mange stillinger krever at arbeidstakeren har en utdanning i bunn, men i tillegg er det virksomhetsinterne forhold, rutiner og prosedyrer som arbeidstakerne må settes inn i for å kunne utføre jobben tilfredsstillende. Sånn er det på nær sagt alle arbeidsplasser – det er noe alle vet.
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at arbeidstakerne skal gjøres kjent med ulykkes- og faresituasjoner som kan være forbundet med arbeidet. Arbeidstakerne skal ha nødvendig opplæring, øvelse og instruksjon for å kunne utføre jobben sin på en sikker måte. Dette høres sikkert logisk ut, men gjennomføres det i praksis? Nei, dessverre – undersøkelser viser at mange arbeidstakere blir satt rett i jobb uten å få den minste opplæring...
På slutten ble jeg så emosjonelt og mentalt påvirket at det gikk ut over min fysiske helse. Så mye at bestemoren min måtte komme å hente meg på jobb for å kjøre meg til legevakta. Arbeidsmiljø er ikke noe man skal ta lett på! Det kan jeg skrive under på.
For mange år siden jobbet jeg på en butikk hvor vi var mange ansatte, og når jeg sier at alle kollegaene var gode venner, så mener jeg alle. ALLE elsket å tilbringe tid sammen på jobb, og vi så på hverandre som gode venner.
Helt til den dagen den ene av oss ble promotert til sjef…
*Bam, bam, bammm…*
Det var som om noen tok ut den personen jeg kjente og puttet inn en annen. Det er fælt å si det, men det var slik det...
*Trommevirvel*
For å endre tilstand, må du være bevisst på at du selv kan bestemme hva du vil tenke på.
De som klarer å kontrollere tankene sine, har mer kontroll over hva de føler...
Det du føler, avgjør hvilken tilstand du er i.
Den tilstanden du er i, avgjør videre hvordan du takler utfordringer du kommer opp i.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.