Ny video – til inspirasjon!

Alt som skjer i livet er et resultat av hvordan vi reagerer...

Uncategorized Dec 09, 2018

Jeg vet ikke hvor enig du er i påstanden jeg har kastet ut i overskriften på denne ukens blogginnlegg. Ikke ta den bokstavelig. Jeg vil vise deg hva jeg mener, med et aldri så lite regnestykke:

 

H + R = U

 

Der:

H = Hendelsene du opplever i livet

R = Reaksjonen din

U = Utfallet av hendelsen

 

Alt som skjer i livet vårt, alle utfall (U) av en situasjon, er et resultat av hvordan vi reagerer (R) på de hendelsene (H)  vi står ovenfor. Innviklet forklart?

 

 

For å ta et eksempel: Si at du ikke fikk den jobben du ønsket deg. Hva «klager» du på da? Reaksjonen din? Nei. Du klager eller irriterer deg over at du ikke fikk jobben, eller at intervjuspørsmålene var «helt på vidda». Altså; du klager på utfallet eller hendelsen.

 

Tenk 2 + 2 = 4

 

Utfallet (fire-tallet) kan vi kun endre dersom vi endrer enten hendelsen eller reaksjonen vår knyttet til hendelsen. For å få et annet tall enn 4 som svar, må vi endre ett av de to to-tallene. Så enkelt, men likevel ofte så altfor vanskelig!

 

 

 

Hendelsen kan vi jo ikke gjøre noe med. Gjort er gjort, og skjedd er skjedd. Ofte tragisk nok, men slik er realiteten. Det vonde som du har opplevd kan du ikke endre på. Det er utenfor din makt. Det vi KAN endre på er hvordan vi reagerer!!!! Der er det du som er i førersetet. Du, og ingen andre!

 

Resultatet? Du vil kunne få to vidt forskjellige utfall. Alt etter hvordan du reagerer. Her er stikkordet mental trening. Ved å trene deg opp til hvordan du skal reagere på ulike hendelser, er det du som har makten. Igjen, det er du som er i førersetet. Du som styrer skuta, for å kalle det det.

 

 

 

Det å endre på det ene «tallet» i formelen, var gull verdt for meg. Det var en viktig årsak til at jeg kom meg på beina igjen etter å ha slitt med PTSD, som jeg skrev om i et blogginnlegg for noen måneder siden. 

 

 

Jeg håper du tar denne formelen med deg videre i ditt liv. Enten det er i arbeidslivet ditt, eller i privatlivet for den saks skyld.

 

Har du et «dritt» (unnskyld ordbruken) samboerforhold, så er ikke selve forholdet noe du kan gjøre noe med. Men du kan gjøre noe med hvordan du reagerer på å være i et slikt forhold. Om du velger å ikke akseptere et såkalt «drittforhold», og gå der i fra, så er det i din makt. Det kan være din reaksjon på hendelsen (hendelsen = et «dritt» samboerforhold). Utfallet kan da bli at du får livet ditt tilbake. 

 

Du kan også velge å jobbe med forholdet, få begge med på parterapi (okay, nå så jeg for meg NRK-serien «Parterapi»..., det var ikke den jeg mente å skrive om). Din reaksjon er da å skaffe hjelp. Utfallet kan da bli at dere får verdens beste forhold, og lever lykkelig alle deres dager...

Som du ser, så er matematikk ganske så moro noen ganger!

 

 

 

Helt til slutt har jeg en liten oppgave du kan prøve deg på. Jeg har testet den ut på flere av kursdeltakerne mine de siste to årene, og jepp, den funker!:

Tenk på en du kjenner, f.eks. en kollega. Okay for å kalle en spade for en spade: tenk på en kollega du ikke kan fordra. Nå skal du få oppgaven som du skal teste ut 2 uker sammenhengende:

 

  • Legg vekk alle negative tanker om vedkommende.
  • Skriv ned fem positive ting om vedkommende. Det kan være greit å faktisk SKRIVE ned de positive tingene, ikke bare tenke dem. Årsaken til dette er at da «sitter» ordene bedre, og du kan se på dem hver gang du kjenner at du vil koke over av irritasjon.
  • Fokusér på disse fem positive tingene hver gang du tenker på vedkommende, inkludert når vedkommende er til stede. Og bare så det er sagt: Dersom du har en kollega som er alldeles ufyselig, og alltid frekk og ufordragelig, så kan du f.eks. trekke frem at han eller hun ikke smatter under lunsjen, ikke lukter svette, osv. Det er ALLTID noe positivt å finne i oss alle.
  • Husk å alltid si noe positivt til vedkommende når anledningen byr seg i løpet av disse to ukene. Gi ham eller henne positiv oppmerksomhet. Rett og slett vis at du ser noe positivt i personen.

 

Denne øvelsen kan føre til en enorm forandring på veldig kort tid. Både i din innstilling til vedkommende, men også i vedkommandes innstilling til deg.

Tenk selv:

Det er veldig vanskelig å være ufin med noen som er greie mot deg. Det er nesten umulig!!!

 

Lykke til!

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.