"Alt" kan skje, men er du som leder forberedt den dagen det skjer?

arbeidsmiljø beredskap krisehåndtering ledelse mediehåndtering risiko sikkerhet Feb 02, 2021
beredskapsplanlegging

Alle virksomheter opplever kriser og uønskede hendelser. Når du vet hva som kan skje, kan du også ta dine forholdsregler.

La meg starte med å si at alt er relativt. Og alt er ikke sort/hvitt. Til de av dere som allerede nå rister på hodet av naiviteten i i starten på innlegget, må jeg få si: Selvfølgelig kan ting skje om vi aldri så mye tar våre forholdsregler.

Som i dag tidlig. Det var kaldt ute, og jeg tok mine forholdsregler ved å hive på meg en lue og noen strikkede vanter. Likevel ble jeg kald. Men... Jeg hadde blitt mye kaldere om jeg ikke hadde tatt mine forholdsregler. Og det er dét jeg vil snakke om i dag (eller skrive om, for å være helt korrekt): Det å være forberedt. Så forberedt som vi kan.

La oss gå fra lue og vante-scenarioet mitt over til arbeidsplassen vår.

På enhver arbeidsplass kan det utenkelige skje – alt fra underslag og grove anklager, til dødsfall og andre ulykker.

Det utenkelige kan også skje utenfor arbeidstid. Hvordan forbereder vi som ledere oss egentlig på det?

Jeg laget et kurs basert på det jeg så at vi som ledere har behov for når det gjelder dette temaet – det å være forberedt på det som kan skje. Det vi ikke vil skal skje, det vi håper ikke skal skje – og det som vi tenker "det skjer ikke oss". Jeg ga kurset et navn, på lik linje med en stolt nybakt mor som vil gi navn til sin nyfødte (ja, som du skjønner er Einang Safety min lille baby nå når ungene er blitt voksne og flyttet hjemmefra).

Men; tilbake til kurset jeg laget for å hjelpe ledere til å ha litt lavere skuldre når det gjelder det å være forberedt. Er du med?

Problemet var bare at da jeg var helt sikker på at kurset var klart til å lanseres tilbake i 2017, så var det så mange jeg snakket med som sa at de ikke hadde behov for slik kunnskap. Hvorfor? Fordi jeg ga mitt nyfødte kurs navnet "Beredskapsplanlegging". Og basert på dét fikk jeg følgende tilbakemelding gang på gang:

«Beredskapsplanlegging? Trenger vi det? Ikke har vi noe skummelt yrke, og hva kan egentlig skje hos oss?».

Jeg forstod at jeg hadde gitt kurset et dårlig navn. Et dårlig navn med tanke på hvem jeg ville hjelpe da jeg satt og utarbeidet kurset foran skrivebordet mitt.

Så jeg omdøpte kurset. Det fikk rett og slett et nytt navn:

Å være forberedt på det utenkelige

Og med dét, så fikk flere øynene opp for disse 6 timene med beredskapsplanlegging. 

For det er mye som kan skje, selv på en «vanlig» arbeidsplass:

  • våre kollegaer kan komme ut for en ulykke på vei til et møte
  • en ansatt kan få hjertestans på jobb
  • vi finner ut at en ansatt som vi stolte helt og fullt på har stjålet et større beløp fra virksomheten
  • en av våre ansatte blir anklaget for å ha gjort noe alvorlig mot en kunde/bruker

Og det var nettopp dette jeg ville gjøre ledere tryggere på. Hvordan være best mulig forberedt på det vi håper aldri skal skje. 

Når "det" har inntruffet er det viktig å handle – både for å begrense skaden og for å opprettholde godt omdømme. Vi vet at uønskede hendelser kan påvirke både den enkelte og hele arbeidsmiljøet. Som leder er vi ansvarlig for å ta vare på de rundt oss. Det er noe vi jobber oss gjennom denne dagen. På godt og vondt. 

Som en tidligere deltaker beskrev etter endt kurs:

«Dette var et kurs som traff oss midt i hjertet»

Da jeg leste de ordene kjente jeg at jeg ble varm og glad. Da visste jeg at kurset jeg hadde laget hadde vært til nytte. Da var på en måte "mission complete".

Nå om dagen kjører jeg ikke disse kursene fysisk, men derimot virtuelt. Jeg var noe skeptisk til dét før det første virtuelle kurset skulle kjøres. Jeg hadde tusen sommerfugler og tanker på én gang der jeg satt ved spisebordet for å gjøre klart til kurset:

  • Klarer jeg å hjelpe når vi sitter bak hver vår skjerm?
  • Vil deltakerne like å møtes på den måten?
  • Tenk om ingen vil være med?

Men, det gikk bra. Vi hadde det kjekt, og jeg klarte å lære fra meg – selv om vi ikke var i samme rom og jeg ikke kunne gå fysisk rundt til hver deltaker og gi et klapp på skulderen. Jeg må innrømme at jeg hadde ikke lyst å avslutte kursdagen da jeg så at klokka nærmet seg 15:00. Og det er et godt tegn!

Jeg kjører kurset på nytt onsdag 17. februar om du vil være med. Virtuelt denne gangen også. Så om du sitter langt nord, eller like langt sør, så er det fritt fram. Jeg har kun satt av 20 plasser slik at jeg kan ta meg av hver deltaker på best mulig måte.

"Jeg har deltatt på flere kurs om beredskap og ROS-analyser, men her fikk jeg endelig detaljert kunnskap om alt fra hvordan man lager en beredskapsplan og hvilke situasjoner som kan oppstå til hvordan man informerer ansatte, pårørende, presse og ikke minst normaliserer situasjonen etterpå. Et veldig matnyttig kurs som passer både offentlige og privat ansatte!"

Hanne Mulelid
Biblioteksjef Karmøy Folkebibliotek

 

Kanskje vi møtes på et av disse kursene en gang i fremtiden? Velkommen skal du i så fall være.

Om du vil være med på kurset allerede nå 17. februar, kan du melde deg på her:

Å være forberedt på det utenkelige