Tidenes kjedeligste overskrift

Sep 11, 2019
brannsikkerhet på jobb

 

Den opprinnelige overskriften på dette blogginnlegget ble så tørr at jeg rett og slett fjernet den – og byttet den ut med den over...

 

Grunnen til at den ble så kjedelig var sant nok at jeg var litt skeptisk til om noen ville lese innlegget når jeg skrev noe slikt som "Hvorfor dere skal snakke brannsikkerhet på jobben".

Vær helt ærlig...
Hadde du lest innlegget med en slik overskrift ? Hadde du? ...Eller ble det litt mer spennende med overskriften jeg endte på?

 

 

Det kan høres tørt og kjedelig ut med brannsikkerhet. Det kan også høres ut som noe vi ikke har tid til å prioritere, for vi har så masse annet som haster (...eller "det skjer ikke hos oss").

Jo! Det kan likegodt skje på din arbeidsplass som på min arbeidsplass. Så er det nå en gang slik at vi har et regelverk som sier at vi skal ha kunnskap og opplæring når det gjelder brannforebygging på arbeidsplassen vår. 

En kjekk, rask og effektiv måte å snakke brannsikkerhet på er som følger:

Bruk skjemaet du kan laste ned i bunnen av innlegget. Det er et helt enkelt skjema med tre spørsmål:

  1. Hva kan gå galt?
  2. Hvordan kan vi hindre at det går galt?
  3. Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensen om det likevel går galt?

 

Slik kan dere gjøre det:

  • Sett av 1 time (dere trenger ikke bruke så lang tid heller. Når vi har denne "leken" på dagskursene for brannvernansvarlige får hver gruppe ca. 20 minutter. Deretter går vi gjennom den sammen)
  • Del dere opp i grupper på fire og fire. Er dere få, så kan alle sitte sammen.
  • Del ut ett skjema til hver gruppe.
  • La hver gruppe finne en hendelse hos dere som kan føre til brann. Så fyller gruppen inn skjemaet: Skriv hendelsen, skriv hva som kan gjøres for å unngå hendelsen, og diskuter deretter hva vi kan gjøre for å redusere konsekvensen om hendelsen likevel oppstår. 
  • Deretter går dere gjennom det utfylte skjemaet for hver gruppe sammen.
  • Gevinst = alle blir mer bevisst på både å forebygge og begrense en brann!

Ja, det er en STOR gevinst i en slik "øvelse" – eller "lek" om du vil. Og det dere har gjort er rett og slett å gjennomføre en aldri så liten risikovurdering!

Og om du lager en liten tiltaksliste for å forebygge og begrense brann basert på innspillene som kommer:
Husk at det er ikke slik at ALT må være på plass dagen etter... Ett steg av gangen, det vi må ha er en plan for NÅR det skal fikses og HVORDAN.

Nå er det bare å samle alle innspill, dokumentere hvem som var med på dette, datoen for når "morroa" fant sted – og ikke minst hva dere lærte av dette. Dokumenterer du dette skriftlig, har du igjen tilfredstilt regelverket!

Vinn-Vinn kalles det!

Så håper jeg ikke at jeg lurte deg for mye med overskriften...

Brannsikkerhet på jobben er viktig, enten vi jobber på et kontor eller på et sykehjem. Slik er det bare!

 

Du kan laste ned skjemaet her:

SKJEMA FOR ENKEL RISIKOVURDERING