Kvier du deg til å gå på jobb?

arbeidsmiljø hms ledelse Jul 01, 2020

 

Det er mange av oss som kvier oss til å gå på jobb. Årsakene til det kan være mange.

Det kan skyldes alt fra at jobben er gørr kjedelig, til at vi ikke føler tilhørighet, eller at vi ikke føler at vi blir sett. Det kan være at vi har for mye å gjøre, eller at arbeidsoppgavene er uoverkommelige.

 

Hva som er din grunn til å kvi deg til å gå på jobb, vet bare du.

Om vi har en jobb vi liker og et arbeidsmiljø vi trives i, vil det smitte over på hvordan vi har det ellers i hverdagen også.

Tenk å våkne opp om morgenen å glede seg til å gå på jobb! Glede seg til å ta fatt på oppgavene, og virkelig se fram til å møte kollegaene. Da er det kjekt å våkne!

 

 

Så hva kan du og jeg gjøre for å glede oss til å gå på jobb? ...Tenk på hva du selv kan gjøre – ikke hva arbeidsplassen og kollegaene kan gjøre for at du skal trives.

For vi må være så ærlige å si at veldig mange ganger kan ikke vi gjøre så mye med omgivelsene våre. Da må vi gjøre grep selv.

Og ønsker vi å være i jobben – da må vi se på hva vi selv kan gjøre.

 

La oss ta for oss holdningene våre til jobben vår:

Om vi ser på jobben som et onde, som noe vi ikke kan fordra – ja, da blir det jo slik. 

Hvorfor?

Jo, holdningene våre påvirker både atferden vår og følelsene våre. Da sier det seg selv at hvis jeg har en negativ (...en virkelig negativ) holdning til jobben min, da vil jeg oppføre meg og se på jobben min som et ork. Som et onde.

Våre negative holdninger gjenspeiler også hvordan kollegaene ser på oss. Tenk selv: Det frister ikke å omgås en skikkelig grinebiter. Enig?

 

 

Jeg har derfor skrevet to spørsmål du kan stille deg selv for å snu den dårlige følelsen til noe bedre:

  1. Hva kan du gjøre for å ha det kjekkere på jobb?
  2. Hvordan kan du forstå arbeidskollegaen(e) dine bedre?

Spørsmål nummer 2 kan være vanskelig å svare på når du har alt langt opp i halsen, som vi sier. Årsaken til at det likevel vil være avgjørende å svare på dette spørsmålet er at svaret ditt kan være nøkkelen til å se arbeidskollegaen(e) dine med andre øyne. Det igjen vil kunne bidra til at du både forstår hvorfor kollegaen(e) opererer som de gjør, og det vil også kunne føre til at du blir mer overbærende til kollegaen(e) som person.

 

 

Jeg vet det kan høres "for enkelt" ut. At det virker nesten litt sånn "fluffy" – og lite intelligent, som noen vil kalle det.

Da vil jeg gi deg et motsvar med et slagord vi alle kjenner til:

Det enkle er ofte det beste!

Lykke til!

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.