Hvordan få mer tillit og respekt som leder

hms ledelse Apr 20, 2023

Som leder vil du få mye mer tillit og respekt hvis du er litt mer oppmerksom og personlig med dine medarbeidere.

De lærerne jeg husker best fra skolen, er de som var oppmerksomme og personlige; De som tok seg litt ekstra tid til å få elevene til å føle seg viktige. De som merket når noe var annerledes med hver enkelt elev. De som delte av egne historier og skapte ekte kontakt.

Når du møter teamet ditt, eller én enkelt medarbeider, neste gang, tenk på hvordan du kan være mer oppmerksom og skape et mer personlig forhold dere imellom.

La oss hoppe rett i det!

  • Vis interesse for hvem de er utenfor arbeidsoppgavene.
  • Kommenter når du merker forandring i oppførsel – på godt og vondt.
  • Husk viktige ting de har fortalt deg – og gjenta de.
  • Om en av medarbeiderene dine starter en samtale, men blir avbrutt av en annen medarbeider, si «Hvor var vi?» eller «Du sa?» så fort den andre har sluttet å snakke. Da viser du at du bryr deg om det som ble sagt og at du er interessert i å høre hele historien (det er utrolig hvor mange som bare hadde latt den første samtalen forsvinne i bråket av avbrytelsen).
  • Smil til folk når du går forbi de i gangene (det kan være enkelt)!
  • Ta deg litt ekstra tid til å stille åpne spørsmål når du snakker med enkeltpersoner (prøv å komme forbi den typiske «Hvordan går det?»)
  • Del av egne erfaringer – både de du er stolt av og de du er mindre stolt av.
  • Skap mer rom for humor og tull.
  • Hjelp teamet ditt å samarbeide endra bedre ved å la alle bli bedre kjent.
  • Skap gode og trygge rammer, slik at de kan lene seg tilbake og stole på at arbeidsmiljøet er topp prioritet.

 

Om du er helt ny i en gruppe, blir du dømt i løpet av sekunder…

Du blir dømt ut fra hvordan du ser ut, hvilke klær du har på deg, hvordan du lukter, hvor du vender blikket, kroppsspråket ditt, stemmen din, ordvalg…

Men viktigst av alt, er hvordan du ser gruppen – og ikke minst – hver enkelt innad i gruppen!

Det aller første de tenker om deg, kan fort bli endret hvis de merker at personligheten din er enten mye bedre enn de hadde trodd, eller mye verre…

En mann som er kledd i det stiligste antrekket, med den dyreste klokka, som er rett i ryggen og ser unormalt bra ut, kan virke intimiderende for mange – helt til han åpner munnen og begynner å vise den fine, rolige og inkluderende energien sin.

Og i løpet av de få sekunderende har gruppen endret mening om hvem denne mannen er…

«Oj, han var ikke så skummel likevel! Han virker faktisk veldig inkluderende og empatisk».

På samme måte som en mann som kommer inn i et rom med slaskete klær, ustelt hår, litt krom i ryggen og med et alminnelig utseende lett kan skape et inntrykk av lite autoritet. Men! Om han åpner munnen og vet hva han snakker om, setter seg i respekt ved å vise at han virkelig bryr seg om å dele budskapet sitt på en skikkelig måte, og ikke minst svarer godt på spørsmål som blir spurt, vil han raskt få autoritet i gruppen.

«Hmm, han hadde peiling han der! Jeg trodde først at han ikke hadde stort å komme med, men...»

På videregående hadde jeg to ulike lærere, men for samme fag. Av en eller annen grunn, måtte vi bytte litt på hvem som var lærer. Poenget mitt er at hver av de fikk meg til å se på faget på to helt ulike måter!

Han ene fikk meg til å HATE faget og grue meg til timene, mens han andre fikk med til å virkelig like faget og føle at jeg mestret det godt.

Hvordan læreren er som person, har så uendelig mye å si for hvordan en gruppe tar imot kunnskapen som skal læres bort. Det samme gjelder for deg som leder! Det er derfor jeg nevner denne historien.

Lærer nr. 1 var en typisk grinebiter og elsket å terge elevene. Han brydde seg ikke om vi mestret faget eller ikke, han ville bare komme gjennom arbeidsdagen slik at han kunne komme hjem. Han var også frekk når vi møtte han i gangene.

 

Lærer nr. 2 var en utrolig blid og genuint snill mann. Du merket at han VILLE se elevene lykkes med faget. Han satte sin stolthet i at vi skulle føle mestring. Han var også veldig personlig med hver av oss og møtte hver elev der de var. Det var hyggelig å møte han i gangene, for han møtte oss med et smil eller spurte om det gikk bra.

Jeg tuller ikke når jeg sier at klassens karakterer gikk opp fra 2-ere og 3-ere til 5-ere og 6-ere på KORT tid etter at vi fikk mer tid med lærer nr. 2.

Ta dette med deg når du skal jobbe med teambuilding og generell kontakt deg og teamet imellom. Hvordan de ser på deg, henger sammen med hvor godt de jobber og hvor gode resultater de produserer.

Det er ikke komplisert, men det er nødvendig!

 

Lykke til,
Kristine

 

Kristine er utdannet NLP Practitioner, NLP Master Practitioner og Integrativ Coach fra Ålreit Institutt i Haugesund, med spesialisering innen business, team og ledelse. Hun har også studert entreprenørskap, markedsføring og Business English i New York.

Kristine har tidligere skrevet for Ålreit.no og thoughtcatalog.comog nå som ansatt i Einang Safety vil hun hver torsdag komme med en ny artikkel for dere her. Vi håper at du finner god nytte i innholdet.