Fra medarbeider til (drømme)sjef

ledelse Apr 04, 2024
Fra medarbeider til sjef

Medarbeider og sjef. Tygg litt på disse to ordene...

 

Ordet medarbeider er et positivt ladet ord. Jeg ser for meg en glad person som arbeider MED og ikke mot sine kollegaer, en som bretter opp ermene og tar i et tak.

Så har du "sjefen"... Vi vet alle at det å være sjefete, det har et negativt drag over seg. Dessverre er det slik at mange av oss får disse bildene jeg beskrev i teksten over på netthinna når vi hører ordene "medarbeider" og "sjef". Skal det være slik? Eller lager vi noen stereotypier som ødelegger mer enn de gjør godt?

 

Bruker vi ordet "leder" om de dyktige --> og "sjef" om de elendige?

I den utradisjonelle håndboken for ledere som jeg satt å kladdet på for snart 10 (!) år siden skrev jeg følgende i innledningen:

"(...) Leder da? Høres ikke det litt mildere ut enn "sjef"? Jooo, nikker du kanskje nå. Men, visste du at per definisjon så er leder og sjef akkurat det samme?

Ja, det er akkurat det samme. (...)"

Forfatteren av boken "På randen av ledelse", Frode Dahle, hadde et innlegg om dette på LinkedIn for en tid tilbake. Som han starter innlegget sitt med: 

"ER DET FORSKJELL PÅ EN LEDER OG EN SJEF?
Atter et nytt spørsmål knyttet til ledelse og lederskap og her er mitt korte og kontante svar:
NEI

Jeg vet at mange både ønsker og "lager" seg forskjeller, Særlig i Akademia.(...)"

 

Vi kan alle være enig i at det høres bedre ut å "lede" medarbeiderne frem til målet enn å "sjefe" de frem. I boken min "Hjelp, jeg har blitt sjef!" blir begrepene "sjef" og "leder" likevel brukt om hverandre, alt etter hva som passer seg i formuleringen. 

Og slik er det jo i den virkelige verden også. Sånn som i min gamle verden, i brann- og redningsvesenet. I lovverket heter det ikke brannleder, men derimot brannsjef. Sånn er det bare. Nettopp derfor begynner den utradisjonelle håndboken for ledere på akkurat denne måten, med å forklare de ulike begrepene. Målet er å la oss tenke litt før vi går rett på det å gå fra én rolle til en annen. Nemlig fra det å være medarbeider til den som skal styre skuta.

Men hvordan ser for oss den perfekte lederen, da – eller "drømmesjefen", om du vil? Den som er der for å bygge oss opp, og som er i førersetet for at vi skal kunne nå målet vårt? Bli med videre, så skal vi se litt på akkurat det!

 

Drømmesjefen

Definisjonen på hva som kjennetegner «Drømmesjefen» med stor D vil variere fra hvem du snakker med. Hadde det ikke vært fantastisk om det var laget en oppskrift på hvordan vi skal oppføre oss for å være nettopp denne type sjef? I så fall kan du puste lettet ut. En slik oppskrift finnes allerede.

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg nettopp skrev at definisjonen på drømmesjefen varierer etter hvem du snakker med. Likevel er det enkelte egenskaper en god leder må ha, så grunnoppskriften ligger allerede rett foran nesen på deg. Den må bare krydres etter eget behov!

  • Tålmodig
  • Empatisk
  • Ydmyk
  • Kommunikasjonsevner
  • Glimt i øyet
  • Grundig
  • Ryddig
  • Engasjert
  • Selvironisk
  • Pålitelig
  • Og til slutt: innehaver av en god dose sunn fornuft

 

En liten trøst til slutt

Ingen kan være «drømmesjefen» til enhver tid. Ingen kan heller være «drømmepappa» eller «drømmekjæreste» hele tiden, hele året rundt.

Du skal ikke hele tiden være best, morsomst, mest empatisk og tryggest. Du skal være deg! Og du skal gjøre en jobb!

Jobben din er å lede andre mennesker, så slik sett skal du være et medmenneske. Men et medmenneske er også et menneske. På godt og vondt.

Allikevel har du et ansvar, et stort ansvar. På lik linje som at en mor har et ansvar for sitt barn, har du ansvar for dine medarbeidere.

Skal du først være en leder, så gjør ditt for å være en god leder! Jeg regner med at du forventer at dine medarbeidere gjør jobben sin med glans? Da har du bare én jobb å gjøre – utfordrende eller ikke:

 

Vær sterk, men ikke frekk; Vær snill, men ikke svak; Vær modig, men ikke brautende; Vær omtenksom, men ikke lat; Vær ydmyk, men ikke engstelig; Vær stolt, men ikke arrogant; Ha humor, men ikke vær en tåpe.

Jim Rohn

                                                                                                                                    

Dette var et utdrag fra kapittelet "Drømmesjefen" i boken "Hjelp, Jeg har blitt sjef!". Om du vil lese mer fra den utradisjonelle håndboken for ledere, så kan du kjøpe den her: 
Hjelp, jeg har blitt sjef!

Lykke til!