Et godt arbeidsmiljø er ikke noe å kimse av!

arbeidsmiljø Jun 24, 2020
hvordan få et godt arbeidsmiljø

 

Visste du at det er store penger i et godt arbeidsmiljø? Vi snakker ikke tusenlapper eller millioner. Vi snakker milliarder! Ja, du leste rett!
M I L L I A R D E R !!

 

For en tid tilbake gjennomførte Oslo Economics en undersøkelse på oppdrag for Arbeids- og sosialdepartementet, og resultatet er noe vi egentlig bør rope HIPP HURRA for!

Hvorfor?

Jo, det viser at en riktig innsats for arbeidsmiljøet kan bidra til å spare det norske samfunnet for 75 milliarder kroner. Ikke bare 75 milliarder som i en engangssum. Men 75 milliarder kroner i året! ...Ja, du leste rett igjen! ...75 milliarder kroner i året!

Så hva kan vi gjøre? Hva kan du og jeg gjøre på vår arbeidsplass for å bidra litt til et bedre arbeidsmiljø hos oss?

Vi kan gjøre de små grepene. De som kanskje er de største når alt kommer til alt... Vi kan starte med å se hverandre litt mer enn hva vi gjorde i går, i forrige uke – og i fjor.

Vi vet at arbeidsmiljøet (som vi går i omtrent til dagen) ikke bare påvirker produktiviteten og resultatet vårt. Det påvirker også den fysiske og psykiske helsen vår. Det er en klar sammenheng mellom disse tre faktorene – produktivitet, resultat og helse. 

Og du som leder vil jo ha økt produktivitet og et positivt resultat. Du vil også at dine kollegaer skal ha en god helse for å kunne yte enda litt bedre. Enig?

Så er det nå engang slik at hver arbeidsplass er ulik. Selv om arbeidsoppgavene på flere arbeidsplasser er identiske, er personene som arbeider der unike. Ergo er hver arbeidsplass ulik. Det betyr at det som passer på min arbeidsplass for å få (og opprettholde) et bedre arbeidsmiljø, ikke nødvendigvis er det samme som passer på din arbeidsplass.

Vi må derfor kjenne arbeidsplassen, vi må kjenne de som jobber der – og vi må kjenne behovet den enkelte har. Om vi begynner her, har vi et godt utgangspunkt. 

Det er derfor en lur idé å lage en såkalt "omvendt risikovurdering" som involverer den enkelte ansatte. Med dette mener jeg en forenklet risikovurdering der vi starter med den hendelsen vi ønsker å finne en løsning på, og hva vi kan gjøre for at den faktisk skal inntreffe.

Dette er en oppgave som skal involvere samtlige – uavhengig av stilling og ansiennitet.  Som du ser i malen nedenfor, så skal vi svare i "jeg-format" og ikke "vi-format". Det gjør at vi bevisstgjør den enkelte av kollegaene våre, og gjør det enklere for hver og en å komme med et ærlig løsningsforslag.

(Selvfølgelig har vi med en liten gulrot, en liten oppmerksomhet til en av dem som kommer med et glupt forslag...)

 

Her er spørsmålene hver og en skal besvare:

  1. Hva kan være årsaken til at vi opplever et "ET GODT ARBEIDSMILJØ" her på vår arbeidsplass?
  2. Hva kan jeg gjøre for å øke sannsynligheten for at vi får ET GODT ARBEIDSMILJØ?
  3. Hva kan jeg gjøre for å opprettholde ET GODT ARBEIDSMILJØ her hos oss?

 

Det er du som kjenner din arbeidsplass, og som vet hvor skoen trykker hos dere. Det er du som kan gjøre din "omvendte" risikovurdering – ikke meg. Du skjønner... Jeg vurderte å lage et eksempel til deg, men jeg var redd du skulle bli farget av mine forslag... Om du likevel ønsker det, så gi meg en lyd – så lager jeg en ny artikkel med ulike forslag på en slik "omvendt risikovurdering".

Og før jeg avslutter: Når din arbeidsplass skal lage sin "omvendte" risikovurdering så husk å ta med delen som involverte gulroten! Det er også en liten (men viktig) detalj som bidrar til et enda bedre arbeidsmiljø!

Lykke til!