Er du like effektiv på hjemmekontoret?

psykososialt arbeidsmiljø Feb 07, 2021
Effektiv på hjemmekontor

I dag skal vi ta en kjapp titt på en ny utfordring som mange av oss har blitt godt kjent med det siste året.

Flere og flere nordmenn opplever luksusen (eller forbannelsen) ved å jobbe hjemmefra. Mens pandemien sprer seg får vi restriksjoner på muligheten til å bevege oss. Offentlige og private virksomheter oppfordrer ledere og medarbeidere til å holde seg unna offentlige steder, begrense reiseaktivitet og ha hjemmekontor.

For noen øker da produktiviteten fordi de ikke har noen distraksjoner fra kollegaer, kunder, eller klienter. For andre er det stikk motsatt – spesielt hvis det er andre mennesker rundt dem i arbeidstiden som stjeler oppmerksomheten.

Hvis du er vant til å jobbe på et kontor, kan dette store skiftet i arbeidstilværelsen gjøre det vanskelig å holde fokus og få ting gjort. Noen prøver å løse dette problemet ved å jobbe sent. Kanskje de tar et par timer fri midt på dagen der de gjør andre ting, og så prøver de å ta igjen det tapte ved å jobbe noen ekstra timer om kvelden. De som har prøvd denne tilnærmingen vet at den over tid sakte men sikkert tapper deg for energi.

 

Løsningen

Det er flere teknikker for å hindre produktivitetstapet som ofte følger med det å jobbe hjemmefra. Her er tre:

1. Ha en bestemt plass du jobber fra

Det heter hjemmekontor, så lag et ordentlig kontor hjemme. Et sted der du kan utføre arbeid. Mange mennesker har et fint kontor med en komfortabel stol og et godt ventilasjonsystem som skaffer god, ren luft hele dagen, men når de jobber hjemmefra sitter de på en krakk ved enden av kjøkkenbenken – midt blant oppvask og masete unger.

Bruk en halv time på å gjøre arbeidsplassen din hjemme til en god arbeidsplass. Inviter litt komfort. Da vil du prestere så mye bedre!

Og hvis du har barn eller andre familiemedlemmer som invaderer arbeidsmiljøet ditt: Fortell dem i en veldig vennlig tone at du faktisk er på jobb og må konsentrere deg. De vil respektere dét (mest sannsynlig).

2. Lag en timeplan

Vær nøye med å lage en plan for dagen. Ha de samme arbeidstidene som du har når du er på den "vanlige" jobben. Hvis ikke er det lett å falle for fristelsen med å starte senere, ta et par kortere eller lengre pause i løpet av dagen og jobbe om kvelden.

Hold deg til timeplanen! Hvis ikke, er den ubrukelig (logisk, selvsagt, men jeg sier det likevel). Ha pauser til bestemte tider for å lade batteriene.

 

3. Snakk med kollegaene dine

Selv om du jobber hjemmefra, så har ikke verden stanset. Særg for at du følger med på det som skjer på arbeidsplassen din. Du er fremdeles en del av arbeidsmiljøet og -samfunnet på jobben, og du må fortsette å være integrert i det for at hjulene skal gå rundt.

Derfor: Delta i viktige møter og invitér kollegaer som du må holde kontakten med til telefon- eller videokonferanser. To hoder tenker bedre enn ett, som de sier, så hvis du står fast eller ønsker en second opinion: ta kontakt!

Med ønske om en produktiv ny uke.

Hvis du ønsker å vite mer om produktivitet, eller hvis du har utfordringer når det kommer til det å få ting gjort, så ta kontakt med oss her i Einang Safety. Vi coacher og mentorerer ledere i dette.