Ny video – til inspirasjon!

Alt er «stress»

stress Sep 11, 2018

Ordet stress blir brukt mye om så mangt. Som da min den gang 3 år gamle sønn uttalte følgende med en oppgitt mine, mens han hipset på skuldrene: «Stress, mamma». Dette var da jeg hadde bedt han rydde lekene oppi lekekassen før han skulle legge seg for kvelden. (Hmmm... Hvor hadde han lært ordet, tro?!)

 

Vi voksne bruker også ordet stress i alle sammenhenger, og kanskje alt for mye.

 

Alt er stress. Det er stress å ha dårlig tid på morgenkvisten, det er stress å smøre nistepakke, og det er stress å skulle skrive rapport, og selvfølgelig er det ekstra stress å handle inn til middag en mandags ettermiddag etter en stresset arbeidsdag. Er dette et velkjent fenomen? Det såkalte «Stress-fenomenet»?

 

 

Men vet du hva? Det er kun du selv som avgjør hvorvidt de stressa tingene jeg ramset opp i forrige avsnitt faktisk skal gi deg stress. Det er opp til deg selv å stå opp tidligere slik at du ikke får dårlig tid, som igjen medfører at det blir hektisk å smøre nistepakke.

Prøv å handle inn til mandagsmiddagen i helgen, i stedet for å kave med dette etter jobb på mandag. Da blir det litt mindre stress.

 

I en periode der jeg syntes jeg hadde det veldig stressende på jobb gjennomførte jeg «Helvetesuka» til Erik Bertrand Larssen. En slik uke medfører at du står opp tidlig, trener, ikke sluntrer unna arbeidsoppgaver som du normalt sett ville lagt vekk, og ikke bruker tiden på «vas». For en uke! Hvor rart det enn må høres ut, så nøt jeg hvert sekund. Det var godt å stå opp tidlig og slippe morgenstresset. Det var nydelig å være ferdig trent når jeg gikk på jobb, jeg var ekstremt klar i toppen da jeg satt meg ned på morgenmøtene den uken!

 

En slik uke bør vi alle gjennomføre en gang i mellom. Da blir ikke bagateller gjort om til stress, da gjør vi jobben både hjemme og på jobb, og ikke noe mer «dilldall» enn det. Bare husk at det er fort gjort å falle tilbake til gamle vaner, så ta en slik uke med jevne mellomrom.

 

Det er jo ikke meningen at vi konstant skal gå rundt i en såkalt «Helvetesuke» hver eneste uke, hele året. Da hadde livet blitt stress da!

 

Det stresset jeg nå har pratet om er ikke det samme stresset jeg skal prate om videre i dette blogginnlegget. Det stresset vi føler på når vi forbanner nistepapiret om morgenen gjør oss ikke syke. Det kan derimot stresset jeg nå skal snakke om dessverre gjøre.

 

 

Hva er egentlig stress?

Et kjapt søkt på internett, og du blir like forvirret som du blir opplyst.

Det finnes utallige definisjoner på stress der ute. For å gjøre det enkelt har jeg her vist til Wikipedia for å forklare begrepet «stress»:

 

«Stress kan defineres som et mønster av fysiologiske, atferdsmessige, emosjonelle eller kognitive responser til virkelige eller imaginære stimuli som oppfattes å forhindre mål eller virker truende.

 

Slike stimuli er ofte ubehagelige og kalles stressor. Stressorer kan variere i omfang, fra naturkatastrofer og voldtekt til trivielle dagligdagse hendelser som å sitte fast i trafikken eller holde en tale for et publikum. Kortvarig stress har vist å ha positiv effekt på helsen, mens langvarig stress har vist å kunne ha negativ innvirkning på både fysisk og psykisk helse.»

 

 

Som nevnt i Wikipedia sin definisjon, har det vist at kortvarig stress har positiv effekt på helsen. Det har du nok merket selv, under en eksamen, et foredrag osv. Dersom du er litt på alerten i forkant, blir alle sanser skjerpet.

 

Du risikerer å gjøre en mye bedre jobb, enn du ville gjort dersom du tar det for gitt at «dette går bra».

 

Jeg regner med at også du på en eksamen har hatt en oppgave du ikke har lest skikkelig gjennom fordi du har tenkt at «denne fikser jeg enkelt». Og hva har skjedd? Du har ikke lest oppgaven skikkelig fordi du ikke hadde slike stressorer i kroppen som hjalp deg å være fullt fokusert.

 

Vi skal alle huske at ofte så er det våre egne krav til oss selv, og de forventninger vi selv lager, som er kilden til mye av stresset vi føler på kroppen. Jo mer pliktoppfyllende og kravstor du er til egen prestasjon, jo mer stresset vil du kjenne deg. «Flink pike-syndromet» er et typisk eksempel på slik type stress.

 

Fun fact: visste du at menn også lider av «Flink pike-syndromet»? Det tenkte jeg å prate mer om i vårt neste blogginnlegg, så stay tuned...!!!

 

 

To be continued....

 

 

Ukens blogginnlegg er hentet fra boken «Hjelp, jeg har blitt sjef!». Du kan lese mer om boken her

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.