Enkle måter å jobbe bedre på

ledelse lederskap Apr 27, 2023
Jobb enklere

Det er ikke alltid så mye som skal til for totalt å endre måten du jobber på – og dermed endre resultatene. Man tenker ofte at det må store endringer til hos de ansatte for å skape store endringer i virksomheten.

 MEN! Det trenger ikke å være slik.

Ofte er det små endringer som skal til for å oppnå store forbedringer.

Da snakker jeg om endringer som blir tatt på alvor og praktisert daglig – ikke endringer som blir testet et par ganger og deretter forkastet – rett og slett fordi man ikke ser resultatene med én gang.

I dag vil jeg vise deg hvordan du enkelt kan endre måten du tenker på rundt visse arbeidsoppgaver – slik at du får gjort mer på kortere tid. 

  

Det er bedre å gjøre ting godt nok enn å gjøre ting perfekt

Er du perfeksjonist av natur (som meg), så har du gjerne en tendens til å utsette og utsette i det uendelige. Hvorfor? Jo, fordi ting aldri blir perfekte. Du lar det gå så langt at arbeidsoppgaven ikke blir gjort i det hele tatt, fordi du føler at resultatet ikke kommer til å bli slik du forventer at det burde bli. Kjenner du deg igjen?

Det er så utrolig mye jeg har hatt lyst til å gjøre, men som ikke har blitt noe av i det hele tatt, fordi jeg ikke har vært fornøyd med et godt nok resultat. Det er mye bedre å få ting gjort, enn å risikere å bare virre rundt og rundt – uten annet resultat enn stress og frustrasjon.

Husk at du er mye mer kritisk til ditt eget arbeid enn de som skal ta i mot arbeidet ditt. Tenk hvor mye mer du kan få utført i løpet av livet ditt, hvis du lærer deg å bli fornøyd med "godt nok". For det som er godt nok for en perfeksjonist, er utrolig bra for en som ikke er perfeksjonist.

Bare tenk hvor mye mer du kan få utført i løpet av livet ditt, hvis du lærer deg å bli fornøyd med "godt nok".

Det vil nok vrenge seg i magen de første gangene du jobber mot perfeksjonismen, men det blir lettere. Ikke ta alt så alvorlig. Gi litt slipp.

 

Det er bedre å være nysgjerrig enn å være smart

Det er så lett å dømme folk basert på hvor smarte de er. Men husk dette: De som "bare" er smarte, kan utkonkurreres gang på gang av de som er genuint nysgjerrige.

Det å være nysgjerrig, motivert og interessert teller ofte mer enn det å "bare" være smart.

Det å være smart vil aldri gi resultater i seg selv, for "smartheten" skaper ikke nødvendigvis handling. Det som veldig ofte skaper handling, det er engasjement, det er lidenskap – og det å ha noe du virkelig brenner for.

Det er et genuint ønske om å både å lære og skape, som utløser handling og gode resultater.

Tenk så mye lærdom du kan ta til deg hvis du er oppriktig nysgjerrig på et bestemt tema. Og det er ikke grenser for hva du kan utrette bare du har et stort nok ønske om å ta til deg den kunnskapen som trengs.

 

Ser du?! Det er ikke mye som skal til for å endre måten du ser på arbeidsoppgavene dine. Det skal heller ikke mye til for å utføre dem (mye) bedre.

Og husk:

  • Det er bedre å gjøre mange gode ting, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt!
  • Det er bedre å være nysgjerrig på å lære, enn å tro at du er så smart at du ikke trenger å tilegne deg ny kunnskap!

 

Lykke til,
Kristine

 

 

Kristine er utdannet NLP Practitioner, NLP Master Practitioner og Integrativ Coach fra Ålreit Institutt i Haugesund, med spesialisering innen business, team og ledelse. Hun har også studert entreprenørskap, markedsføring og Business English i New York.

Kristine har tidligere skrevet for Ålreit.no og thoughtcatalog.comog nå som ansatt i Einang Safety vil hun hver torsdag komme med en ny artikkel for dere her. Vi håper at du finner god nytte i innholdet.