JA TIL ET BEDRE ARBEIDSMILJØ PÅ 45 MINUTTER! MINIKURSET "VI SNAKKER MED - IKKE OM" ER ÅPNET!

5 tips til HMS-arbeidet ditt

Jeg ønsker i dette innlegget å gi deg 5 tips til HMS-arbeidet ditt, slik at du kan senke skuldrene et par hakk.

Samtidig vil jeg vise deg hvorfor jeg alltid sier at HMS-arbeidet er grunnmuren for et godt arbeidsmiljø, og for et godt omdømme.

Tenk deg at du skal bygge et hus. Bygger du ikke en solid grunnmur, så vil følgelig ikke huset ditt stå like støtt som det ville gjort om du hadde gjort en skikkelig jobb. Huset kan se fint ut fra utsiden - helt til det slår sprekker. Deretter går det bare nedover.

Slik er det med virksomheten din også. Der er HMSen grunnmuren. Og er det noe vi ikke ønsker med virksomheten vår, så er det at arbeidsmiljøet slår sprekker og at driften går nedover.

Ikke sant?

 

Det systematiske HMS-arbeidet sine fordeler

Derfor vil jeg si noen ord om fordelene med systematisk HMS-arbeid, før jeg gir deg de 5 tipsene til HMS-arbeidet ditt.

Litt fordi jeg vil vise hvorfor du bør hige etter å implementere disse 5 tipsene i HMS-arbeidet ditt, men også fordi jeg vil gi deg den gode og gamle "gulroten" for å sette i gang.

Har du bygget en solid grunnmur (les: jobbet systematisk med HMS), så skal det litt til for at glansbildet ditt (les: virksomheten) skal slå sprekker.

Jobber du systematisk med HMS, så vil du kunne være føre var. Du og din virksomhet vil bli sett på som seriøse aktører; de som setter de ansatte sin HMS i førersetet, noe som også gjør at dere vil bli mer attraktive som arbeidsgivere. Og er det noe vi trenger i et brennhett arbeidsmarked, så er det nettopp å være attraktive.

Du vil spare både tid og penger når du jobber systematisk med HMS, fordi virksomheten din vil redusere risikoen for uønskede hendelser, og fordi dere kan luke ut utfordringer allerede før de faktisk inntreffer.

Du vil også få ansatte som er engasjerte og "på" – fordi du som virksomhet viser at du tar HMSen deres på alvor. Litt flåsete sagt, men slikt selger. Enkelt og greit.

Så, som du forstår, består gulroten av blant annet:

  • engasjerte arbeidstakere
  • et solid omdømme
  • redusert risiko
  • økt inntjening
  • sunt arbeidsmiljø med redusert sykefravær
  • en attraktiv arbeidsplass

Og slike fordeler liker vi jo, alle som én.

 

En liten disclaimer

Så kan det jo være at du nå tenker at vi kan få uengasjerte arbeidstakere, uavhengig av om vi er gode på å jobbe systematisk med HMSen vår eller ikke.

Og, ja... 

Det er jo helt korrekt. 

Vi kan også få huset vårt ødelagt selv om vi har bygget en dønn solid grunnmur. 
Alt kan skje, og alt er mulig. Det vet du, og det vet jeg.

 

En solid HMS-plan

Og uten en plan – uten mål og mening – ja, da vil vi virre rundt som hodeløse høns. Ikke akkurat attraktivt, sett fra arbeidstakeres, kunders, investorers, eller potensielle nye kolleger sine øyne. Så begynn med grunnmuren. Bygg den solid, og vedlikehold den slik at den holder seg solid og sterk. Da kommer du lengst.

Derfor begynner jeg rett på tips nr. 1: ha en solid HMS-plan. Du kan lese mer om hvordan du kan lage en solid HMS-plan (og hvorfor) i blogginnlegget jeg skrev for EcoOnline for en tid tilbake:

Hva er en HMS-plan?

 

Tid er penger

Tips nr. 2 til HMS-arbeidet ditt er å sette av tid til dette arbeidet. Gjør du ikke dét, så blir gjennomføringsevnen deretter. Noe som er helt naturlig. Du har så mye annet på kalenderen som skal gjøres hver eneste dag. Da er det veldig fort å tenke at du skal ta tak i HMS-arbeidet når du bare får gjort ferdig X, eller du har unnagjort Y. Og så ender du med å forskyve (...og forskyve) HMS-arbeidet. Ikke fordi du vil, men fordi det hele tiden dukker opp andre ting som må gjøres i en travel hverdag.
For å si det slik: på seg selv kjenner man andre. Det gjelder meg også.

Google er din venn

Roma ble ikke bygget på én dag. Dét er et ordtak som er godt å ha med seg når vi snakker HMS. En virksomhet som er rå på HMSen sin, ble ikke rå på dette over natten. Husk dét.

Det gjelder å legge stein for stein – og ikke være for "høy og mørk" til å ville ta i bruk verdens beste hjelpemiddel, nemlig Google. Det er ikke noen eksamen du skal opp i. Du har all verdens hjelpemidler tilgjengelig. Det gjelder bare å bruke dem. Og vite om at de finnes, så klart...

For at du finner mye god informasjon på Google, er vel nesten en underdrivelse. Du finner nesten alt. Én ting du finner der (og som jeg er veldig glad i når det er snakk om HMS-arbeid) er veilederen til internkontrollforskriften. Den bør alle ledere ha lett tilgjengelig. Ta det som tips nr. 3 til HMS-arbeidet ditt. Et brukervennlig tips, eller rett og slett en bruksanvisning til systematisk HMS-arbeid, om du vil.

Jeg klarer ikke å slippe Google når jeg nå vil gå over til tips nr. 4. Google er din venn, som noen alltid sier – og Arbeidstilsynet sin hjemmeside har mye "gull" når vi snakker HMS. Bruk den for alt det er verdt. Her kan du finne mye knask, blant annet denne filmen som du kanskje vil finne nytte i: 

Og helt til slutt: Tips nr. 5. Er du klar?

Jeg vil som det aller siste tipset fremme Arbeidsmiljøportalen. Har du sjekket den ut? ANBEFALES (med store bokstaver!)
Innholdet i portalen er tilpasset ulike bransjer, slik at du veldig enkelt kan finne fram det som passer for deg og din virksomhet.


Portalen er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, STAMI, Petroleumstilsynet og NAV – og inneholder:

  • Arbeidsmiljøhjelpen (verktøy fra Arbeidstilsynet)
  • En bra dag på jobb (verktøy fra STAMI)
  • Fakta om bransjen (statistikk fra PTIL)
  • Fakta om bransjen (statistikk fra STAMI)
  • Min side – arbeidsgiver (statistikk fra NAV)

 

Oppsummering av de 5 tipsene til HMS-arbeidet ditt

La meg oppsummere de 5 tipsene til HMS-arbeidet ditt.

Er du klar?

 

  1. Ha en solid HMS-plan
  2. Sett av tid til HMS-arbeidet
  3. Bruk Google for alt det er verdt, også for å finne frem til den hjelpsomme veilederen til Internkontrollforskriften
  4. Arbeidstilsynet sin hjemmeside
  5. Arbeidsmiljøportalen

 

Det jeg vil oppfordre deg til her og nå, er som følger:

Ta til deg tips nr. 2 "Sett av tid til HMS-arbeidet". Med dette mener jeg at du setter av ti minutter hver dag fra mandag til fredag den kommende uken, der du skal fokusere på ett av de fem punktene hver dag. Innen fredagen har du da vært innom alle fem punktene, og du kan senke skuldrene et par hakk.

For eksempel bruker du da 10 minutter på mandagen der du dykker litt ned i Arbeidstilsynet sin hjemmeside, og deretter 10 minutter på tirsdagen der du sjekker ut Arbeidsmiljøportalen.
Du bestemmer selv hvilket av de fem punktene du ønsker å gjennomgå hvilken dag.

Målet er bare at du skal ha brukt ti minutter på hvert punkt når fredagen er omme. Da vil du i løpet av mindre enn én time ha startet på din egen grunnmur. Kanskje den var der fra før, men den hadde noen svakheter. Kanskje den var helt borte – eller allerede var dønn solid. 

Uansett, sett av tid i kalenderen med det samme, så er det gjort. 
Det er ikke noe mer dilldall enn det.

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.