3 egenskaper som definerer en god leder

ledelse Jan 12, 2020

 

"Alle gode ting er 3" er det noe som heter. Jeg har derfor valgt å se på tre ulike egenskaper som definerer en god leder. Er du klar? Sett deg godt tilrette og les i vei...

 

Du er ydmyk

Vi liker alle ydmyke personer. Er du ikke enig?
De viser svakhet og styrke på en slik måte at vi automatisk stoler på dem, og på de valgene de tar. En ydmyk leder vinner respekt – så enkelt er det.

Noen vil nok i sitt stille sinn tenke at en ydmyk leder er identisk med en svak leder. En leder fullstendig blottet for selvtillit. Tenker du slik, ber jeg deg fint om å tenke om igjen. Når kan du si at ydmykhet er negativt, sett fra et ledelsesperspektiv?

En ydmyk leder er tvert i mot en leder som er trygg nok både på seg selv og de rundt seg. H*n vet å innrømme feil, for ved å gjøre det vil de rundt h*n lære av den samme feilen – og gjøre jobben bedre neste gang. Hadde lederen vært svak, hadde h*n absolutt ikke hatt mot nok til å vise ydmykhet til de rundt seg. Så enkelt er det. Det vet du, og det vet jeg.

 

En ydmyk leder vinner respekt
Sitat fra boken "Hjelp, jeg har blitt sjef!" 

 

Du innrømmer egne feil

For å si det slik: har du gjort en feil, bare innrøm det med det samme.

 

Tro meg: Kollegaene dine vil merke det likevel. Innlem gjengen i tabben din under morgenmøtet eller lunsjen. Jeg skal love deg at kollegaene dine vil huske tabben du gjorde, og når de har den i bakhodet vil de ikke kjøre den i reprise selv. En slik åpenhet gjør også at medarbeiderne føler tilhørighet til deg; også du, selveste «høvdingen», kan gjøre feil. Dermed ble det vinn-vinn til deg som leder:

  1. Kollegaene dine gjentar ikke tabben du gjorde; nå husker de veldig godt at du har gått på en slik blemme, og vips: ingen nye skader skjedd.
  2. Kollegaene ser at du er menneske nok til å innrømme feil. Slikt selger! Og gevinsten? De vil åpne seg igjen for deg den dagen bordet er snudd.

 Slikt kan det jo bare bli et bedre arbeidsmiljø av også! Enda en gevinst, om du vil!

 

Du er pålitelig

Du holder det du lover. Og har ting endret seg, så forklarer du hvorfor du ikke kan gjøre som du hadde lovet i utgangspunktet. Så enkelt, men samtidig ofte så vanskelig. 

Tenk at du skal gå foran som et godt eksempel, og med dette følger også at du på lik linje med dine medarbeidere skal være pålitelig.

Selvfølgelig kan du ikke vente at resten av arbeidsstokken skal komme presis om du ikke gjør det selv! Dersom du konsekvent sitter 20 minutter ekstra på matrommet etter at lunsjen er over, må du også akseptere at de rundt deg gjør det samme når du er på ferie. Man høster som man sår; dette gjelder også i arbeidslivet.

 

Som du ser er ikke disse tre egenskapene noe du bare kan tilegne deg ved å være skolert. De tre egenskapene handler om "sunt bondevett" og om folkeskikk. Og DET er noe hver og en av oss kan tilegne seg.

Ikke i morgen, ikke en vakker dag – men i dag.

 

Ukens blogginnlegg er et utdrag fra boken "Hjelp, jeg har blitt sjef!". Dette er en kortfattet og lettlest bok om lederskap, og den passer like godt for ledere som for deg som blir ledet. 

Du kan lese mer om boken her: "Hjelp, jeg har blitt sjef!"

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.